Tietoa yhdistyksestä

Suomen Covid -yhdistys ry on vuonna 2021 perustettu järjestö, joka on suunnattu Sars-CoV-2 -virukseen sairastuneille, heidän omaisilleen ja ammattilaisille. Jäseneksi voi liittyä myös kannatusmielessä.

Suomen Covid -yhdistys ry:n pääasialliset tehtävät on auttaa sairastuneita ja heidän läheisiään oikeudenmukaisen ja oikea-aikaisen hoidon saamisessa sekä lisätä yleistä tietämystä niin koronaviruksen aiheuttamasta akuutista sairaudesta, sen tarttuvuudesta kuin long covidista eli niin kutsutusta pitkästä koronasta.

Yksi keskeisimmistä tehtävistä on myös vertaistuen järjestäminen monessa eri muodossa. Tällä hetkellä vertaistukea on saatavilla Facebook -ryhmän kautta, mutta kun saamme resurssit ja rahoitusasiat kuntoon, on tarkoituksenamme käynnistää viikottain toimiva vertaistukichat sekä muita vertaistuen muotoja, kuten Internetissä toimivia verkkovertaisryhmiä ja livenä toimivia paikallisempia vertaisryhmiä. Lisäksi yhdistyksestä on mahdollisuus saada kokemustoimija puhumaan erilaisiin tilaisuuksiin.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Information om Finska Covid föreningen på svenska

Finska Covid föreningen är en organisation som grundades år 2021 och riktar sig till personer som drabbats av Sars-CoV-2-viruset, deras familjer och yrkesverksamma. Man kan även gå med som stödmedlem.

Finska Covid föreningen huvudsakliga uppgifter är att hjälpa de drabbade och deras närstående att få rättvis och rättidig vård samt att öka den allmänna kunskapen om den akuta sjukdomen som orsakas av coronaviruset, dess smittsamhet och long covid, även känd som långvarig covid.

En av de viktigaste uppgifterna är också att organisera stöd från kamrater i olika former. För närvarande finns stöd från kamrater tillgängligt via en Facebook grupp, men när vi får resurser och finansiering på plats avser vi att starta veckovis fungerande stödchattar och andra former av stöd från kamrater, såsom onlinekamratgrupper och lokala kamratgrupper som fungerar live. Dessutom finns möjlighet att få en erfarenhetsperson från föreningen att tala på olika evenemang.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Information about the Finnish Covid association in English

The Finnish Covid Association, established in 2021, is an organization aimed at individuals affected by the Sars-CoV-2 virus, their families, and professionals. Membership is also open for supporters.

The main tasks of the Finnish Covid Association include assisting the affected individuals and their families in receiving fair and timely care and increasing general awareness about acute illness caused by the coronavirus, its contagiousness, and long Covid, also known as post-acute sequelae of SARS-CoV-2 (PASC).

One of the key tasks is also organizing peer support in various forms. Currently, peer support is available through a Facebook group, but once we have the resources and funding in place, we intend to launch weekly peer support chats and other forms of peer support, such as online peer groups and locally based peer groups. Additionally, the association offers the opportunity to have an experiential speaker talk at various events.