5.12.2022 YLE Mot-ohjelma

Yle julkaisee 5.12. klo 06.00 Areenassa MOT-ohjelman jakson, jossa käsitellään long covidia laajasti eri näkökulmista. Mukana monia erinomaisia asiantuntijoita sekä myös long covidiin itse sairastuneita henkilöitä. Jakso esitetään televisiossa (Yle TV1) maanantaina 5.12. klo 20 ja uusintana tiistaina 6.12. klo 6.30. Tämän jälkeenkin jakso on katsottavissa Yle Areenasta.

7.12.2022 long covid ja me/cfs virusinfektion jälkitilana

Kaikille avoin keskustelutilaisuus eduskunnan Kansalaisinfossa keskiviikkona 7.12. klo 16-17.30

• Paikka: Pikkuparlamentti
  • Puhujana mm. professori Risto O. Roine

Mitä tiedämme Long Covidin esiintyvyydestä ja oireista tällä hetkellä? Mikä on virusinfektion jälkeinen ME/CFS -sairaus ja mitkä ovat sen tuoreet hoitosuositukset?  Miten nämä kaksi sairautta liittyvät toisiinsa?

Mukana mm. neurologian professori, kansallisen long covid -asiantuntijaryhmän puheenjohtaja Risto O. Roine, vuoden fysioterapeutti 2021 Hanna Markkula sekä ME/CFS -verkoston puheenjohtaja, kansanedustaja ja erikoislääkäri Sari Tanus

Kahvitarjoilu klo 15.45 alkaen.

Ohjelma:

15:45 Kahvitarjoilu

16:00 Alkusanat, Mika Niikko

16:02 Asiantuntijapuheenvuoro: “Long Covid tutkimus ja taudin kliininen kuva”, Risto O. Roine

16:15 Asiantuntijapuheenvuoro: “ME/CFS ”Hyvä käytäntö” -konsensussuositus”, Hanna Markkula

16:30 Eduskunnan ME/CFS-verkoston puheenvuoro, Sari Tanus

16:40 Suomen lääketieteellinen ME/CFS-yhdistys ry:n puheenvuoro, Samuli Tani

16:45 Paneelikeskustelu: Hanna Markkula, Sari Tanus ja Samuli Tani.Moderaattorina Mika Niikko

17:15 Yleisön kysymykset

17:30 Tilaisuus päättyy

10.12.2022 klo 14.00-15.00 yhdistyksen syyskokous

Pidämme ensimmäisen virallisen syyskokouksen, johon Suomen Covid -yhdistys ry:n jäsenet ovat lämpimästi tervetulleita päättämään yhteisistä asioistamme. Kokous on etäkokous ja linkki kokoukseen laitetaan jäsenille kaksi viikkoa ennen kokousta. Kokouksessa valitaan hallitus seuraavalle toimintakaudelle eli vuodelle 2023. Lisäksi käymme läpi yhdistyksen säännöt ja muita ajankohtaisia asioita.